Musikproduktion & liveljud

Fokus:
Hantverket bakom musikproduktion

På vår profil Musikproduktion & Liveljud kombinerar vi teknik och kreativitet med målet att du ska lära dig hantverket kring musikproduktion men även kring liveframträdanden. Utgångspunkten ligger i det egna skapandet och därför är det en centralt att du själv spelar eller sjunger.

Tekniken bakom
I skolans olika studios arbetar du med muskinspelningar och det ges även tillfällen att arbeta med liveljud vid skolans konserter och andra arrangemang. Vi arbetar i Apple-miljö och du kommer att ha goda kunskaper i inspelningsprogram, som exempelvis Logic, efter avslutad utbildning.

Jag vill gå detta!

Om du är intresserad av denna inriktning hittar du information om hur du ansöker här.

Inriktningens innehåll

Programgemensamt

• Estetisk kommunikation
  • Konstarterna och samhället
  • Ensemble med körsång
  • Instrument eller sång 1
  • Gehörs- och musiklära 1

Musikproduktion & Liveljud

• Musikproduktion 1
  • Entreprenörskap
  • Musikproduktion 2
  • Ljud och ljus
  • Individuellt val – 300p

Efter gymnasiet

Det finns flera olika arbetsområden för den som vill syssla med musikproduktion. För de flesta inom den här branschen handlar det om att skaffa sig erfarenhet. I Jönköping finns ett rikt musikliv och bjuder många möjligheter till praktik för den som visar framfötterna. Det finns ett antal studios, kulturhuset Spira, Konserthuset, många kyrkor som anordnar stora musikarrangemang med professionellt ljud, frilansande ljudtekniker etc.

Om man vill fortsätta att utbilda sig inom området finns många skolor att välja mellan. Högskoleutbildningar finns bl.a. i Växjö och Malmö. Det finns även många folkhögskoleutbildningar för den som vill syssla med musikproduktion i någon form.

Livet efter gymnasiet:

• Högskola
  • Ljudtekniker
  • Musikproducent/låtskrivare
  • Musik för film, dataspel m.m.
  • Reklammusik för TV/Radio
trumset jönköpings musikgymnasium
elev på jm
studio på jönköpings musikgymnasium