Samhäll Beteendevetenskap

Samhällsvetenskapliga programmet

Samhällsvetenskapliga programmet (SA) är ett högskoleförberedande program som ger dig många valmöjligheter efter din examen. För dig som har akademiska ambitioner ger programmet en bred och gedigen grund att stå på inför fortsatta studier

Samhäll beteendevetenskap passar dig som är intresserad av hur samhället fungerar och hur människor påverkas av händelser på nära håll, men även globalt. Du får en fördjupad förståelse för människors agerande som individer och som deltagare i grupper, organisationer och samhällen.

Utökad behörighet
För att utöka din högskolebehörighet erbjuder vi möjligheten att välja till teoretiska kurser som Matematik 3b, Naturkunskap 2 och Engelska 7.

Jag vill gå detta!

Om du är intresserad av denna inriktning hittar du information om hur du ansöker här.

Inriktningens innehåll

Centrala kurser

• Ledarskap och organisation
  • Kommunikation
  • Psykologi 2a
  • Samhällskunskap 2
  • Sociologi
  • Entreprenörskap och UF

Efter gymnasiet

Du får en god allmänbildning och en bred behörighet för framtida högskolestudier och du har goda kunskaper om samhällsutveckling samt om människors samspel i olika sammanhang.

trumset jönköpings musikgymnasium
elev på jm
studio på jönköpings musikgymnasium
elev på jm som skriver musik