Frågor & svar om Jönköpings Musikgymnasium

Här svarar vi på vanliga frågor, tveka inte att höra av dig om du undrar något annat.

Om Jönköpings Musikgymnasium

JM är en skola för dig som vill växa och utvecklas inom kreativa områden med musik i fokus.
Utifrån din personliga nivå av musikkunnande och erfarenhet lotsar vi dig vidare och hjälper dig ta sikte på dina drömmar framåt.
Vi tror mycket på gruppens styrka och vår kombination av att utrusta individer och bygga gemenskap gör skolan till en kreativ bubbla mitt i centrala Jönköping.

Vi erbjuder det Estetiska programmet med tre profiler. Vi erbjuder Samhällsprogrammet med inriktning mot beteendevetande med möjlighet att välja en musikprofil.

Jönköpings Musikgymnasium logotype

Öppet hus - när har ni det?

Lördag 11 november, kl. 10.00-12.00 och torsdag 23 november, kl. 17.00-19.00. Man kan även kontakta skolan för ett besök. Vi kommer även att bjuda in till en ”prova på- dag” under våren.

Har ni behöriga lärare?

Ja! En lärare är i behörighetsgivande utbildning, resten har full behörighet.

Har ni färdighetsprov?

Ja, för vårt estetprogram! Alla sökande kommer att få hem ett brev hem med all information.

Vanliga frågor

Om du har fler frågor eller undrar något annat får du gärna kontakta oss, vi vill hjälpa dig!

Vilka gymnasieprogram kan man läsa på JM?

Hos oss kan du läsa Estetiska programmet med Musikinriktning och Samhällsvetenskapliga programmet med beteendevetenskap som inriktning. Vi erbjuder tre profiler inom musikinriktningen: Artist & Musiker, Musikproduktion & Liveljud samt Musik Samhäll.
På Samhäll kan du även välja till en musikprofil.

Får man tillgång till en elevdator?

Ja, vi erbjuder Chromebooks som elevdatorer. Vi jobbar med Google Education som lärplattform.

Har ni kurator och skolsköterska?

Ja! Som elev har du tillgång till skolsköterska och kurator. I elevhälsoteamet ingår även speciallärare, specialpedagog, rektor, skolpsykolog och skolläkare.

Hur stora klasser brukar ni ha?

Klassernas storlek varierar från år till år. En normalstor klass brukar vara ungefär 20 elever.

Har skolan utbildningsgaranti?

Ja! Detta innebär att en elev som påbörjar en utbildning hos oss är garanterad att få slutföra den.

Får man läsa moderna språk hos er?

Ja, de elever som läser på Samhällsvetenskapliga programmet har det obligatoriskt i sin utbildning.

Moderna språk ingår inte på Estetiska programmet, men för elever som önskar fortsätta med moderna språk steg 3 kan det finnas en möjlighet. Vi har tillgång till behörig lärare i spanska och franska.

Engelska 7 går att läsa.

Har skolan någon särskild värdegrund?

Ja! Skolans värdegrund bygger på den kristna värdegrunden och betonar varje människas okränkbara värde och att alla människor har lika värde och rättigheter. Dessa rättigheter gäller alla oavsett kön, etnicitet eller trosuppfattning. Den kristna värdegrunden är starkt förankrad i FN:s allmänna deklaration om de mänskliga rättigheterna. Värdegrunden är tänkt att genomsyra den dagliga verksamheten i mötet med våra elever.

Våra elever har alla olika bakgrunder och vår erfarenhet är att skolans värdegrund skapar en god trivsel och en trygghet i att bli accepterad och sedd för den man är.

Läser man ämnen tillsammans med andra klasser?

Våra elever läser sina kurser till stor del samlat med sin klass. I vissa kurser kan elever från olika klasser läsa tillsammans, främst i de valbara kurserna under åk 2-3.

Erbjuder skolan internatboende?

Nej, men vi hjälper gärna till att förmedla kontakter till möjliga boenden. Kontakta rektor för mer information.